Els serveis socials bàsics són el primer nivell del sistema públic de serveis socials i la garantia de més proximitat als usuaris i als àmbits familiar i social.
El Sistema Català de Serveis Socials estructura la seva xarxa i el seu funcionament en dos nivells d'atenció:
- Els Serveis socials bàsics
- Els Serveis socials d'atenció especialitzada
Els Serveis Socials bàsics són de competència municipal i constitueixen el punt d'accés més immediat dels ciutadans i el primer nivell d'atenció a tot el Sistema de Serveis Socials.
Què fan els Serveis socials bàsics?
- Detectar i prevenir les situacions de risc socials o exclusió.
- Rebre, analitzar i fer propostes d'actuació en relació a les demandes i necessitats socials dels ciutadans del seu territori.
- Informar, orientar i assessorar als ciutadans en relació als recursos i prestacions socials existents per tal d'abordar les seves necessitats.
- Aplicar tractaments de suport i acompanyament a persones, famílies o grups amb dificultats.
- Tramitació i seguiment de programes que requereixen la seva intervenció (serveis d'atenció domiciliària, seguiment de les persones amb situació social de la Renda Garantida de Ciutadania, suport a les famílies, etc.).
- Desenvolupar programes de treball social grupal i comunitari per tal d'abordar problemàtiques que afecten a un conjunt d'individus o a tota una comunitat.
- Tramitació de propostes de derivació als serveis socials especialitzats en aquells casos que ho requereixen (centres residencials de gent gran, equips d'atenció a la infància i adolescència en risc -EAIA-, cases d'acollida de dones maltractades, etc.).
En definitiva, els serveis socials bàsics atenem en un primer nivell totes les demandes i necessitats socials del ciutadans, fent un primer diagnòstic i pla d'actuació, i aplicant els programes i recursos a l'abast. Quan la problemàtica o necessitat supera les seves possibilitats d'intervenció, deriven el cas als serveis especialitzats.
Els serveis socials bàsics tenen un caràcter polivalent, comunitari i preventiu per fomentar l'autonomia de les persones perquè visquin dignament, atenent les diferents situacions de necessitat en què es troben o que es puguin presentar al llarg de la vida.
Els serveis socials bàsics, segons el que estipula el Preàmbul, V de la llei de serveis socials 12/2007 d'11 d'octubre, “els serveis socials bàsics (de caràcter públic i local) constitueixen un dispositiu d'informació, diagnòstic, orientació, suport, intervenció i assessorament individual i comunitària, a més de ser la porta d'entrada habitual al sistema de serveis socials, i l'eix vertebrador de tota la xarxa de serveis socials.
Saps què?
- Els serveis socials l’any 2024 va atendre 5.470 persones registrades.
- Els serveis socials l’any 2024 han treballat en:
- 837 nuclis familiars dels quals i s'han realitzat 4.845,5 hores de SAD (Servei d’atenció domiciliària)
Aquest 2024, a més a més de continuar en l’atenció individual i familiar, s’ha promogut el treball en el grup de multifamiliar.
El grup multifamiliar és un espai per les famílies i representatiu del marc social dels seus integrants, això significa que inclou gent de totes les edats, característiques socioculturals i professions. Qualsevol temàtica humana pot ser tractada des d’una perspectiva interfamiliar, no restringeix la seva aplicació a les situacions problemàtiques, sinó també a persones sanes, programes de prevenció, incloent qualsevol institució sanitària, educativa i social.
Qualsevol ciutadà/na està convidat/da a participar al grup multifamiliar, que aconsegueix unir en un mateix espai a diferents professionals i famílies i així sumar els recursos que aquests aporten per crear un espai d’intercanvi comunicacional i de reflexió.
Es realitza al Museu de la Mediterrània a les tardes quinzenalment. És un espai per compartit allò que preocupa i que si alguna persona vol participar-hi pot sol·licitar-ho adreçant-se a serveis socials.
Així matix, s’ha promogut activitats en el dia mundial de la conscienciació contra els maltractaments de la gent gran, temps de dones, i el 25N dirigides a tota la població i als joves del municipi, la gestió pel suport a les activitats del Dona’t temps en activitats a infants fora de l’horari escolar ofertes el 2024.
S’ha treballat amb tots els agents de la xarxa per una millor atenció de qualitat a les persones.
S’està començant a impulsar el projecte Radars per a la detecció de persones grans en situació de risc i evitar l’aïllament i fomentar la xarxa relacional.
S’ha participat en la taula de treball del BIC (Benestar i comunitat) per traslladar la detecció de necessitats i diagnosis del territori de Torroella de Montgrí i l’Estartit a la taula territorial del Baix Empordà.
Com contactar amb Serveis Socials de l'Ajuntament de Torroella de Montgrí?
Per demanar cita es pot fer per diversos mitjans:
- Telèfon: 972 76 00 29
- Correu electrònic: serveissocials@torroella-estartit.cat
- Presencialment a Torroella de dilluns a dijous de 9h a 14h i a l’EMD de dilluns a dimecres de 9h a 14h.