Renovem el distintiu com a destinació turística intel·ligent adherida al programa DTI
29.07.2025Torroella de Montgrí–L’Estartit-Illes Medes ha renovat l’obtenció del distintiu de Destinació Turística Intel·ligent adherit al programa...
24.10.2024
Aquest octubre s'ha dut a terme el segon debat públic amb experts i especialistes del projecte «HidroNet Baix Ter» sobre les accions per reduir els riscos d'atropellament i accidents amb animals.
La inauguració de la jornada ha tingut lloc a la Biblioteca Mar de Llibres de l'Estartit i hi han intervingut: Míriam Lanero, diputada de Programes Europeus de la Diputació de Girona; Jordi Colomí, alcalde de Torroella de Montgrí; Josep López, alcalde d'Ullà; Jaume Fontdevila, alcalde de Gualta; Carme Rosell i Luis M. Fernández, tècnics de l'empresa Minuartia.
El debat ha comptat amb l'assistència d'una vintena de persones i ha estat dinamitzat per la consultoria ambiental Minuartia, que al llarg dels darrers mesos ha avaluat la situació i ha fet una proposta de mesures concretes per a les carreteres GI-641, entre el límit est del nucli urbà de Torroella de Montgrí i el nucli de l'Estartit, i C-31, al terme municipal d'Ullà. Aquesta proposta es pot trobar al lloc web d'aquest projecte NextGenerationEU.
Les diferents ponències han tractat sobre les infraestructures lineals existents, com les carreteres i les tanques, que tenen un fort impacte sobre la biodiversitat, ja que fragmenten els hàbitats naturals. En els darrers anys ha aparegut un nou camp de coneixement anomenat ecologia de carreteres, que estudia el fenomen, així com altres efectes negatius no tan evidents (sorolls, llums, contaminació...).
D'una banda, els passos de fauna _que ja comencen a comptar amb un desenvolupament normatiu_ representen una estructura de connectivitat clau entre boscos, conreus i rius que beneficien tant la natura com les activitats humanes. N'hi ha de tota mena i condició: des de grans aqüeductes que permeten una connexió total fins a petits drenatges.
D'altra banda, pel que fa als amfibis, que són molt vulnerables perquè necessiten creuar les carreteres durant el seu cicle reproductiu i es mouen lentament, a la zona d'estudi s'ha detectat que els més afectats per atropellament són el gripau corredor, les granotes pintada i verda i la reineta.
Durant la sessió, s'han presentat les característiques i prescripcions dels passos de fauna per a la petita fauna terrestre _incloent-hi el turó europeu, una de les espècies més amenaçades_, que caldria situar en bateria i amb estructures de guiatge, molt necessàries per als amfibis, tal com ho és el fet que no es trobin amb obstacles ni en accessos ni durant el trajecte, ja que, tot i no ser exigents, per la seva manera de moure's els costa molt fer marxa enrere.
S'hi ha destacat que sobre el terreny hi ha diversos punts en els quals s'han de retirar sediments i segar la vegetació perquè els drenatges existents facin la seva funció de connectivitat verda, mentre que en d'altres llocs seria facultatiu l'eliminació d'elements de formigó o la col·locació d'estructures de guiatge, que poden ser de materials diversos mentre compleixin certes característiques com que siguin opacs i no grimpables.
Tanmateix, dur a terme de forma periòdica un manteniment i fer el seguiment dels atropellaments és igualment important per prendre decisions i corregir aquells punts més conflictius.
La darrera part de la conferència s'ha centrat en els ungulats. La població de senglars i, sobretot, de cabirols es troba en creixement des de fa una dècada i són responsables de bona part d'accidents viaris a les carreteres de baixa capacitat i locals en les quals no és viable ni racional perimetrar-les, cosa que representa un nombre elevat de pèrdues majoritàriament materials.
En aquest cas, les carreteres analitzades, en especial la GI-641, presenten paràmetres habituals d'accidents amb senglars concentrats durant els mesos d'octubre i novembre, amb la particularitat que també hi ha puntes de sinistralitat durant l'estiu _es troben en una zona d'estiueig amb més trànsit i els animals baixen a la plana per menjar i beure.
Com que s'ha constatat que la densitat d'accidents està molt concentrada en uns trams i punts quilomètrics concrets, una solució que es proposa per augmentar la seguretat viària és la senyalització d'advertiment. Darrerament s'ha generat tot un mercat al voltant de les anomenades barreres virtuals, que són uns sistemes que avisen conductors i animals quan coincideixen a la carretera; si bé és cert que poden funcionar durant els primers anys, hi ha molts models de reflectors als quals els animals s'habituen ràpidament.
En aquest debat s'han proposat balises sensores que combinin flaixos i senyals acústics no repetitius i significatius per als animals, que s'activarien preventivament en cas de col·lisió vehicle-animal. Igualment, allà on sigui possible, cal condicionar i mantenir nets corriols, canals i cursos fluvials dels marges i laterals de les carreteres que condueixin la fauna més gran cap als desguassos existents perquè puguin travessar les carreteres.
El projecte «HidroNet Baix Ter», estratègia de prevenció de les inundacions i foment de la biodiversitat aquàtica a partir de superfícies de laminació a la xarxa hídrica del curs baix del riu Ter, compta amb el suport de la Fundación Biodiversidad, FSP, del Ministeri per la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic (MITECO), dins la convocatòria de subvencions per al foment d'actuacions dirigides a la restauració d'ecosistemes fluvials i a la reducció del risc d'inundació en els entorns urbans espanyols a través de solucions basades en la natura. La convocatòria correspon a l'any 2021 i forma part del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR) finançat per la Unió Europea - NextGenerationEU.
Torroella de Montgrí–L’Estartit-Illes Medes ha renovat l’obtenció del distintiu de Destinació Turística Intel·ligent adherit al programa...
L’Ajuntament de Torroella de Montgrí ha instal·lat tres intercomunicadors inalàmbrics d’emergència en zones de platja sense vigilància: a la...
L’Arxiu Municipal ha incorporat recentment el Fons Joan Pericot Garcia, cedit per la seva filla Montserrat Pericot Colomer. Joan Pericot Garcia...
El Jurat de la VII edició del Premi als Treballs de Recerca de Batxillerat Jordi Montaner Roviras 2025, convocat per la Junta Central d’Usuaris...
Els espais municipals de coworking de Torroella i l’Estartit, orientats a nòmades digitals i a qualsevol persona que necessiti un espai puntual...
Avui, el pati de Can Quintana acull novament la unitat de documentació mòbil de la Policia Nacional, que permet fer i renovar el DNI i el passaport...
L’Espai Medes i el Museu de la Mediterrània impulsen La Llongada, un projecte que recupera la memòria oral vinculada a la pesca a l’Estartit...
L’Ajuntament de Torroella de Montgrí, a través de l’àrea de Comerç i Promoció Econòmica, està impulsant la instal·lació de vuit nous...
L’Ajuntament de Torroella de Montgrí ha posat en marxa un nou servei de recollida de denúncies a través de la Policia Local, amb l’objectiu de...
Aquest matí, la Platja Gran de l’Estartit ha tornat a lluir la bandera Q de Qualitat Turística, un distintiu atorgat per l’Institut per a la...
L’Ajuntament de Torroella de Montgrí i més de 75 establiments hostalers de la localitat participaran aquest estiu en la sisena edició del...
L’Ajuntament de Torroella de Montgrí ha finalitzat les obres de remodelació de la Plaça del Rei, situada al carrer del Carme, amb una...
En primer lloc, des de l'Ajuntament de Torroella de Montgrí volem agrair a totes les persones participants del Concurs de Cartells de la Festa...
L’Estartit acollirà, del 9 al 13 de juliol, la dinovena edició dels Beatles Weekend, amb un concert central dedicat a l’icònic àlbum Abbey...
L’Ajuntament de Torroella de Montgrí, a través de l’Escola Municipal d’Adults, posa en marxa una nova oferta de cursos per al curs 2025-2026...