07.02.2023
El Parc Natural del Montgrí, les illes Medes i el Baix Ter disposa d'un exhaustiu i detallat inventari del seu patrimoni cultural, gràcies al treball desenvolupat els darrers tres anys entre el Museu de la Mediterrània i la direcció del parc. Aquest projecte neix de la iniciativa impulsada per la Direcció General de Patrimoni Cultural i la Direcció General de Polítiques Ambientals i Medi Natural, que sota el títol de «Parc i Museus» propicia la col·laboració entre la Xarxa de Museus d’Etnologia i els parcs naturals. El document final es va presentar divendres al en una conferència que va omplir de gom l'auditori del Museu.
La realització de l’inventari ha passat per diferents etapes que inclouen el buidatge exhaustiu de la bibliografia existent sobre els elements immobles presents a la zona, tant del propi parc com de les zones limítrofs i l’establiment d’uns criteris de selecció dels elements prioritaris en aquesta primera fase de l’inventari, descartant-se, en principi, els elements millor documentats actualment (com poden ser alguns molins o edificis contemporanis com la Base Loran o Radio Liberty).
Un cop finalitzada aquesta primera fase de revisió i classificació de les dades existents, es va realitzar un treball de prospecció del territori que va permetre comprovar l’estat dels elements referenciats i la descoberta de nous elements que no estaven catalogats fins aleshores. Tot aquest material, va permetre la realització de fitxes minucioses de cadascun dels elements amb tota la informació relativa a l’estat de conservació, el tipus de construcció, l’època, la situació geogràfica, etc. conformant una base de dades de més de 522 elements. S'hi recullen des de restes prehistòriques, com ara coves, fins a assentaments ibèrics, restes de l’època medieval, masos fortificats, construccions de pedra seca o restes de conflictes bèl·lics recents, entre d’altres.
L’historiador i arqueòleg Ferran Codina, responsable de l’inventari, va voler remarcar, durant la presentació pública, que aquest inventari té la voluntat de ser una eina de treball útil per a totes les entitats que d’alguna manera tenen el seu àmbit d’acció al parc Natural, així com una base de dades per als investigadors. També ens va explicar com, després de l’incendi de 2021 al Massís, van «aparèixer» alguns elements de pedra seca en molt bon estat i que estaven amagats en la frondositat de matolls i bardisses que sovint en compliquen l’accés.
Tant el director del Museu, Gerard Cruset, com el director del Parc Natural, Ramon Alturo, van voler coincidir a assenyalar que aquest és un projecte viu i inacabat, que caldrà anar revisant i ampliant periòdicament i per al qual s’ha comptat amb la col·laboració de la gent de la zona que sovint recorre el territori, perdent-se pels camins, i realitzant troballes de construccions entre la vegetació.
Consulta a Instamaps
Aquest inventari està georeferenciat a l’aplicació Instamaps, de manera que si aneu a fer una passejada pel Montgrí i trobeu una barraca amagada o les restes d’un aixart, podeu consultar si estan referenciades i, en cas contrari, enviar una fotografia i la ubicació al Museu de la Mediterrània o al Parc Natural MMBT, que s’encarregaran de revisar-ho i afegir-ho l’inventari si encara no hi és reflectit.
El paisatge actual que configura el Parc és fruit de més de 300.000 anys d’història i aplega no només valors naturals sinó també nombrosos elements patrimonials que es remunten a l’aparició dels primers assentaments humans durant la prehistòria. En aquest sentit, el patrimoni cultural dona identitat, lligam i arrelament a la població del Parc Natural. Així mateix, amb els anys també ha acabat sent una element més de l’hàbitat de moltes espècies de fauna i flora del Parc Natural. L’inventari posa en valor tots aquests elements i els dona a conèixer, al mateix temps que constitueix una eina més de gestió de l’espai.
Els Pirates i Corsaris de les Illes Medes tornaran a prendre l'Estartit del divendres 22 al diumenge 24 de setembre en la tradicional Fira de Pirates... (Llegir més)
Les operadores de telefonia mòbil comencen a oferir a Torroella de Montgrí i l'Estartit serveis mòbils de nova generació, 4G i 5G, en les bandes... (Llegir més)
A partir d'avui es comencen a realitzar les activitats esportives dirigides, organitzades per l'Àrea d'Esports de l'Ajuntament de Torroella de... (Llegir més)
Aquest matí s'ha celebrat l'acte institucional d'inauguració de la biblioteca Mar de Llibres de l’Estartit. L'acte ha comptat amb l'assistència... (Llegir més)
L'Ajuntament de Torroella de Montgrí vol expressar el condol per la mort d'Antoni Vila Casas, Medalla del Montgrí 2016, i vol traslladar a... (Llegir més)
L’Arxiu Municipal de Torroella de Montgrí ha finalitzat aquest estiu les tasques de digitalització d’alguns dels documents més singulars que... (Llegir més)
El Museu de de la Mediterrània de Torroella de Montgrí acollirà la celebració segona edició de la Universitat Europea del Consell Català del... (Llegir més)
Aquest migdia s'ha fet una recepció institucional al despatx d'Alcaldia de l'Ajuntament de Torroella de Montgrí a la cantant Lídia Pujol,... (Llegir més)
Benvolguts veïns, Us informem que a partir del 16 de setembre de 2023, el pas de vehicles motoritzats pels camins del massís del Montgrí queda... (Llegir més)
L'Àrea de Turisme de l'Ajuntament de Torroella de Montgrí suma nous recursos pedagògics a la ruta de l'Estar i en Tit que permet descobrir... (Llegir més)
L'Ajuntament de Torroella de Montgrí mostra el seu condol i solidaritat amb el poble marroquí, desprès del greu terratrèmol de magnitud 6.8 que... (Llegir més)
L'Ajuntament de Torroella de Montgrí vol expressar el condol per la mort d'Eduardo Rincon García, Medalla del Montgrí 2022, i vol traslladar a... (Llegir més)
La Generalitat de Catalunya ha informat a l’Ajuntament de Torroella de Montgrí que a partir de demà 8 de setembre de 2023 s’iniciaran les obres... (Llegir més)
La cantant Lídia Pujol serà guardonada amb el V Premi Espai Ter de música en reconeixement a la seva trajectòria musical i artística però... (Llegir més)
Aquest matí s’ha presentat el projecte educatiu «Educasèpia. Cuidem la mar i els pescadors des del plat», una iniciativa que pretén acostar... (Llegir més)