El passat divendres es varen anunciar els guanyadors dels XIII Premis de Recerca Joan Torró i Cabratosa que organitzen el Museu de la Mediterrània i el Parc Natural del Montgrí, Illes Medes i el Baix Ter.
En la modalitat de ciències socials el guanyador ha estat Xavier Solà Colomer per la seva proposta El segle del Barroc a Torroella de Montgrí (1599-1694): una vila de pagesos i artesans, mercaders i mariners, clergues i cònsols. La proposta de recerca de Xavier Solà aprofundeix en un segle encara força desconegut de la història de Torroella de Montgrí i aportarà documentació i contingut que fins ara no ha estat mai estudiat, fet que ha estat molt ben valorat pel jurat.
En la modalitat de ciències naturals els guanyadors han estat Gerard Mas Jiménez, Eduard Serrano Gras i Rafel Coma Bau per la seva proposta La conservació dels boscos de gorgònies a la reserva marina de les illes Medes davant el canvi climàtic: validació científica de la tècnica de poda de les branques mortes com a eina de gestió. El jurat el va seleccionar pel fet de ser un gran projecte que serà de gran utilitat per a la gestió del Parc Natural i servirà per validar científicament una metodologia que porta dos anys d'experimentació.
Els organitzadors dels premis de recerca valorem molt positivament tant la quantitat de propostes presentades, cinc en la modalitat de ciències socials i nou en la modalitat de ciències naturals, com la qualitat de totes elles.
L’acte va tenir lloc a l'Auditori de Can Quintana i va comptar amb la presència de l’alcalde, Jordi Colomí, i del president del Parc Natural, Marc Casadellà. Entre el públic també hi havia els familiars de Joan Torró i Cabratosa.
Jordi Colomí va destacar que «els premis de recerca Joan Torró i Cabratosa són un motor per crear nous continguts i fer avançar la investigació a casa nostra, i ens recorda la figura de Joan Torró i Cabratosa». Per la seva banda Marc Casadellà va remarcar també «el compromís del Parc Natural de seguir treballant per a la recerca una eina útil i eficaç per seguir gestionant de la millor de les maneres el territori».
L’acte es va iniciar amb la presentació d’un nou número de la col·lecció Recerca i Territori Cartografia musical del Montgrí: Casinos, cafès i societats recreatives del 1850 al 1950, d’Olga Taravilla. En aquest cas, la publicació és l’estudi que ha realitzat Taravilla com a guanyadora dels XII Premis de Recerca Joan Torró i Cabratosa. La publicació parteix de l’objectiu de documentar les actuacions i repertoris musicals que les societats recreatives, empreses i entitats diverses van programar als d’espais d’esbarjo, tant públics com privats de Torroella de Montgrí i els pobles veïns.
Premis de Recerca Joan Torró i Cabratosa
El Museu de la Mediterrània de Torroella de Montgrí i el Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter convoquen bianualment els Premis de Recerca Joan Torró i Cabratosa amb l’objectiu d’afavorir la recerca al territori del massís del Montgrí, les Illes Medes i la plana del Baix Ter.Aquest premi està dotat amb 3.000 € en cada una de les seves modalitats i recompensa projectes de recerca inèdits del territori.